Przemysł tekstylny w Polsce przez dekady przeszedł wiele zmian. Okres międzywojenny był czasem świetności tej branży, funkcjonowało wiele dobrze prosperujących fabryk. Ilość przedsiębiorstw z tego obszaru zawodowego mocno się skurczyła w czasach transformacji ustrojowej. Jak wygląda sytuacja obecnie? Jakie trendy kształtują rynek?
Sytuacja branży odzieżowej w Polsce
Polska branża tekstylna się odbudowuje. Obserwowany jest stabilny wzrost w sektorze odzieżowym. Pojawiają się małe i średnie firmy, które nastawione są na trafianie w aktualne potrzeby odbiorców, którzy cenią jakość, zwracają uwagę na skład kupowanych produktów i bardzo często dokonują zakupów w formie online. Udogodnienia, takie jak np. wirtualna przymierzalnia, czy możliwość personalizacji produktów przyciągają klientów, którzy cenią wygodę i unikalność.
Zrównoważony rozwój i etyka produkcji
Coraz więcej osób zwraca uwagę na to, jakimi wartościami kierują się firmy oferujące swój towar. Klienci są w stanie zapłacić więcej za produkty, które powstają lokalnie w polskich szwalniach. Dla świadomych konsumentów ważna jest etyczna produkcja. Znaczenie ma również fakt, że odzież, która powstaje na miejscu, nie generuje tak dużego śladu węglowego, jak ubrania z importu.
Przed przedsiębiorcami liczne zmiany, muszą się przestawić na zrównoważony rozwój. Optymalizacja procesów produkcyjnych, skrócenie łańcucha dostaw, ale też m.in. korzystanie z materiałów recyklingowych jest nie tylko korzystne dla środowiska, ale też dla biznesu, który jest dobrze postrzegany.
Jakość, modny design i personalizacja
Ekologiczne podejście do zakupów zakłada również wybór tkanin, które są przyjazne ciału, dobrze odprowadzają wilgoć, pozwalają skórze oddychać, a przy tym nie tracą na jakości przez długi czas – można je nosić przez wiele sezonów. Sprzedawanie odzieży, która ma ponadczasowy design i jest szyta z najlepszych materiałów, jest bez wątpienia ważnym trendem, który pozwala funkcjonować w tej branży.
Możliwość personalizacji, czyli wykorzystania nadruków w technice 3D lub haftu, sprawia, że części garderoby są unikalne. Taka odzież pozwala się wyróżniać i również trafia w gust osób, które cenią indywidualny styl.
Innowacyjne technologie produkcji
Tak jak inne branże, również sektor modowy jest rewolucjonizowany przez rozwój sztucznej inteligencji i innowacyjnych technologii. Przedsiębiorstwa, które zajmują się produkcją odzieży, stają przed wyzwaniami związanymi m.in. z wprowadzeniem automatyzacji produkcji. Kolejnym trendem w tym obszarze jest identyfikowanie potrzeb potencjalnych klientów, tworzenie grup docelowych przez AI i wykorzystanie udogodnień nowoczesnej cyfryzacji do optymalizacji procesów produkcyjnych, jak i sprzedażowych oraz marketingowych.
Jacy pracownicy poszukiwani są w branży odzieżowej?
Branża tekstylna potrzebuje ludzi, którzy chcą się rozwijać i są nastawieni na poznanie i wprowadzenie innowacji oraz nowych trendów. W tym środowisku ceniona jest kreatywności, pasja i zdolności interpersonalne, liczą się także umiejętności techniczne – pracę można znaleźć np. przy tworzeniu kampanii reklamowych, inżynierii produkcji, prowadzeniu i pozycjonowaniu sklepu internetowego, sprzedaży, czy opracowywaniu nowych wzorów. Przyszłość może przynieść jeszcze większą automatyzację produkcji i odejście od tradycyjnych form, dlatego ważna jest elastyczność i chęć podnoszenia kwalifikacji. Chcąc zdobyć opinie na temat pracy w konkretnych firmach odzieżowych, warto odwiedzić stronę GoWork.